tirsdag, februar 16, 2016

Linker Strategisk kommunikasjon 2016.

En annen (oppdatert og populær) utgave av teksten fra kompendiet, Wilson og Ogden, som PDF

Røde Kors Danmark søker frivillige.
Open Water Svømming.
Debatt om Open Water Svømming.
Open Water swømning på Facebook.


Gendered emotions - Liberman bruker begrepet "alter-gendered emotions." Dette er ikke mitt spesialfelt, så jeg inviterer de som er interessert til å lese om "gendered emotions" og reflektere over konstruksjonen av spesielle følelser knyttet til kjønn. Bruken av begrepet her viser imidlertid til hvordan vi ikke er styrt av biologi, men vel så mye av kultur, og at vi dermed kan snakke om å være noe biologisk determinert, men handle hovedsaklig kulturelt konstruert.

A rape in Cyberspace: Denne artikkelen er ikke på pensum, men interessant lesning hvis du tenker på betydningen av identitet. Julian Dibbell viser her hvordan det er mulig å identifisere seg å kraftig med sin karakter at et ufrivillig sexuelt rollespill oppleves som en voldtekt.

Karen Cerulo - dette er artikkelen Liberman argumenterer med i første del av sin artikkel. Dessverre bak betalingsvegg, prøv å lese fra et av de større universitetsbibliotekene.

Wikipedia om hva et MUD er, og et kort sammendrag av Turkle's "Life on the Screen."

WEIRD research: om hvorfor det kanskje ikke alltid er en god idé å trekke slutninger på grunnlag av tester på sine egne studenter.


Sminkereklame, Shiseido , High School Girl.
Leave it to a Japanese cosmetics brand to make the year's most remarkable ad about gender, a topic that hit a cultural flashpoint in 2015. The spot isn't overtly political. Indeed, it's an elaborate product demo. With its artful camera move through what we think is a group of high school girls—and then back through the same group, when a different reality becomes clear—the spot indelibly makes it point.
"Preroll video" - reklamen vi helst bare vil hoppe over på YouTube, for Geico forsikring.

Androidereklame: Friends Furever: Be together, not the same.
With 6.5 million online shares, it's the most viral ad ever, according to Unruly. "We knew we might get some flack from industry folks, but we didn't make it for them. We made it for everyone else," say group creative directors Ray Del Savio and Jerry Hoak.
Hentet fra Ad Weeks 10 beste reklamefilmer for 2015.

Martin Shkreli Pharma Bro møter kongressen.
Her på YouTube: Shkreli.

Twitter for branding: Forfatterne Neil Gaiman og John Scalzi som profesjonelle twitterbrukere.

Danmarks image i utlandet, er det i fare?

Hvordan ikke takle negativ (?) PR: Tinder i Twitterstorm.

Twitter og betydningen av å være oppmerksom på hvor mange mediet egentlig når fram til. Eksempelet Justine Sacco. Sam Biddle i denne artikkelen er imidlertid ikke alltid like gjennomtenkt, og med denne tweeten (omtalt i artikkelen) fyrer han godt under mobbekampanjen GamerGate.

Gawker forsøker å roe ned gemyttene etter Biddle's noe uheldige tweet. Dette gjorde så ham til mål for mennesker som var minst like verbale og forurettede på egne og andres vegne som han selv var.