onsdag, februar 10, 2010

Regler for sosiale media utfordringen

Dette gjelder torsdag 11 februar, for INF112.

Som sagt på forelesningen: Det blir en premie til den som kommer med et sosialt medium jeg ikke vet om. Straks ble det spurt om jeg kjente til tumblr. Nei, det gjorde jeg ikke, men nå gjør jeg, og jeg kan si at Tumblr ville ikke komme til å telle i konkurransen! Tumblr er nemlig et bloggprogram, og jeg kjenner VELDIG godt til blogger.

Altså: det må være en sosial funksjon som ikke blir dekket av et program jeg allerede kjenner til. Det er altså ikke nok å finne et annet bildelagringsprogram enn Flickr, eller en variant av Twitter. Derimot kunne det være relevant å komme med Woofer, selv om Woofer bare er en spoof, en parodi på Twitter. Reglene for bruk av woofer er nemlig helt anderledes enn reglene for Twitter.

Ulike flerbrukerspill er også sosial programvare, og her gjelder det spesielle regler. Dette er en helt spesiell utfordring. Siden flerbrukerspill på nettet er noe jeg bør kunne, samtidig som det finnes et utall av spill som jeg ikke kjenner til, så må et sosialt spill ikke bare være fremmed for meg, det må introdusere helt nye måter å være sosial på som jeg ikke har møtt i noen andre digitale spill!

Det er også lov å ta inn applikasjoner som bryter grensene for nettet, som man gjør i det som calles ARG - alternate reality gaming - eller i geocaching, hvor mobiler, gps-sendere og annen lignende teknologi er viktig. Psst - jeg vet om den twitrende badevekten.

Andre morsomme sosiale media som kan brukes som eksempler er Book Crossing, som er en slags bokelskernes geocaching, eller google wave, som er på eksperimentstadiet og ingen helt vet hvordan det er fornuftig å bruke enda. Gode forslag tas imot med takk.